donderdag 16 oktober 2014

Omslagdoekenweer..

Ja hoor, het is officieel herfst...
Vandaag liepen Suus en ik allebei voor het eerst, sinds mei of zo,
met een sjaaltje en omslagdoek om.
Nou, dan is het herfst hoor!
Gelukkig hadden we al wel een nieuwe omslagdoek klaar
(je wilt tenslotte ieder jaar weer iets anders hè?)

 Mooi hè?
Kom uit een oude Ariadne uit 1980.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat we het patroon weliswaar zelf hebben gevonden maar dat hij is gehaakt door vriendin Mieke,
 die wel wat voor de ons wilde haken:
nou, daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen!
Gemaakt van een megabol Olifant ,een 100% acryl garen, van Scheepjeswol 
en het mooie daarvan is dat er 1600 meter draad op zo'n bol zit en 
je dus in 1 stuk door kunt haken zonder aan-en afhechten! 
Dit is wat over is van die gigabol!
Alsof het er voor is gemaakt..

Ook zin om deze te haken?
Hier volgt het patroon:


Gehaakte omslagdoek met grote ruiten
(origineel patroon uit een Ariadne van 1980)

Benodigdheden:
Haaknaald 3

Gebruikte steken:
l = losse
st = stokjes
Je begint bij de punt en werkt naar boven toe.
Begin met een ketting van 11 lossen.

Toer 1: 1 st in de 5e l  vanaf de haaknaald, 1 st in de volgende l, 2 l, sla 2 steken over, 1 st in elk van de laatste 3 l van de ketting. Keer.
Toer 2: 4 l (=1e st), 4 st tussen de laatste 2 st van de vorige toer, 2 l, 1 st om de volgende 2l-boog, 2 l, 5 st tussen het laatste st van de vorige toer en de 4 l.
Toer 3: 4 l en 4 st tussen de laatste 2 st van de vorige toer, 2 l, 2 st om de volgende 2 l - boog, 2 st in de volgende 2l-boog, 2 l en eindig met 5 st tussen de laatste st en de 4 l aan het einde van de toer.
Alle volgende toeren beginnen en eindigen als in de 2e en 3e toer staat beschreven, dus aan het begin steeds 4 l en 4st in de eerste opening en aan het einde 5 st in de laatste opening. In de beschrijving verder aangegeven met 5 st.
Toer 4: 5 st, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 4 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, 5 st.
Toer 5: 5 st, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 8 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, 5 st

Toer 6: 5 st, 2 l, *4 st om de volgende lossenboog, 2 l, sla 2 st over en haak 1 st op elk van de volgende 8 st, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l,* 5 st.
Toer 7:5 st, 2 l, 1 st om de volgende lossenboog, 2 l, *4 st om de volgende lossenboog, 2 l, sla 2 st over en haak 1 st op elk van de volgende 4 st, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 1 st om de volgende lossenboog, 2 l,* 5 st.
Toer 8: 5 st, 2 l, 2 stokjes om de volgende lossenboog, 2 st om de volgende lossenboog, 

2 l, *4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 1 st op het midden van de groep van 4 st, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog,  2st om de volgende lossenboog, 2 l,* 5 st.
Toer 9: 5 st, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1st op elk van de volgende 4 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, *4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 4 st om de volgende lossenboog, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 4 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l,* 5 st.
Toer 10: 5 st, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 8 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l, *1 st om de volgende lossenboog, 2 l, 2 st om de volgende lossenboog, 1 st op elk van de volgende 8 st, 2 st om de volgende lossenboog, 2 l,* 5 st.

Herhaal toer 6 t/m 10 tot de gewenste hoogte. Je herhaalt in elke toer het deel tussen * - * tot het einde van de toer en eindig steeds met 5 st.
Eindig met een toer van stokjes (op elke lossenboog 2 stokjes). Als je wilt kun je aan de schuine kanten franjes maken; hier heb je ong. 28 gram voor nodig.




Veel plezier met haken!


Groetjes Janine

49 opmerkingen:

  1. Compliment voor Mieke. Prachtige omslagdoek. Handig dat deze met 1 bol is te haken. Bijna geen draden af te hechten. Heerlijk. Zijn de kwasten erbij inbegrepen van die ene bol?

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik inmiddels aan de tekst toegevoegd Margaret, ongeveer 28 gram zou je over moeten houden van de bol als je er kwastjes aan wilt.

      Verwijderen
  2. Ooohhhh wat een mooierd!
    Dank je wel voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je toevallig ook een schema van dit patroon? Vind ik altijd makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry er is geen schema van!

      Verwijderen
    2. Er is wel een schema bij het originele patroon in de betreffende Ariadne!

      Verwijderen
  4. Oooh ik ben idd ook van de schema's ;) maar ga het vast een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige omslagdoek. En het schema erbij heel erg bedankt. Ik wil toch nog kijken of ik een gaatje kan vinden om hem te haken.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hij is prachtig!!! Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. Dit is een bol van 400 gram Brigitte, kost € 11,50 en is hier: http://www.mijnwolwinkel.nl/scheepjeswol-omslagdoek-ruit-haakpakket-grijs.html, te bestellen.

      Verwijderen
  8. Hoi,

    Ik verkoop dit garen ook, mag ik met bron vermelding dit patroon erbij geven? Ik heb een webwinkel, maar verkoop meestal aan bekenden uit huis. Klein schalig dus.

    Met vriendelijke groeten,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Janine, ik begon aan de doek en merkte dat er iets niet klopte. Je kunt mss het beste de opmerking tussen toer 3 en 4 weglaten.
    Mooie omslagdoek. Ik ga morgen opnieuw beginnen.
    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt wel hoor Marieke. Ik begrijp wel een beetje dat die opmerking mensen een beetje in verwarring kan brengen maar anders werd de omschrijving voor iedere toer zo lang...

      Verwijderen
    2. Hallo Janine, ik snap wel wat marieke zegt. Ik heb gemaakt zoals de beschrijving, maar dan krijg je niet dezelfde rand als op de foto. Patroon zegt nl 4 of 5 stokjes tussen de eerste twee stokjes. Op de foto is het 4/5 stokjes op de laatste 5 stokjes. De rand ziet er hierdoor anders uit. Nog steeds super leuk en mooi, maar foto komt niet over een.

      groeten, Lotte

      Verwijderen
  10. De sjaal is prachtig! Ik weet waar jullie het patroon gevonden hebben, namelijk op mijn blog. Zouden jullie de bron van het uitgeschreven patroon erbij willen noemen? Dat is:http://creatiefbezig.blogspot.nl/2014/08/ariadne-omslagdoek.html
    Bedankt!
    groeten, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb hem klaar, patroon is makkelijk te volgen en klopt precies.
    Prachtig resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige omslagdoek! Dank voor het patroon.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Moet je toer 4 nu beginnen met 5 stokjes of 4

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik geraak er helemaal niet uit wijs. (zal wel aan dat belg van me zijn liggen); . in de 2 de toer staat: 5st tussen het laatste st van de vorige toer en de 4 lussen. is dit dan allemaal op 1 plaats haken of ook op de 4 lussen? uitleg bij toer 3 is heel verwarrend. Als je spreekt van "tussen" is dit dan ook op 1 plaats haken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad Manuela, dat probleem heb ik ook, want als je haakt zoals in de beschrijving, ziet je rand er heel anders uit dan de sjaal op hun eigen foto. De sjaal op de foto heeft in de rand 5 stokjes die gewoon boven elkaar zijn gehaakt, en geen 5 stokjes in eenzelfde gat. Dat klopt dus niet.

      Verwijderen
  16. Thx voor het delen van dit prachtige patroon 😀👍👍👍

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Thx voor het delen van dit prachtige patroon 😀👍👍👍

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie omslagdoek. Heb de haaknaald en wol ook om mijn schoor. ..maar als ik goed kijk naar je omslagdoek lijkt het alsof je op een gegeven monent elke keer een stokje op elk stokje hebt gedaan bij de buitenranden. Klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind m ook zooooo mooi, maar was er hier iemand die n schema had en dit met mij wilt delen?
    Dan mag je mij dat aub mailen.
    bvd.

    willyservais@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik loop ook tegen het probleem van Manuela aan? Is dit al opgelost?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had Manuela rechtstreeks geantwoord maar voor de duidelijkheid: het is de bedoeling dat de 5 stokjes in 1 gat (tussen de laatste 2 stokjes van de vorige toer en 5 stokjes aan het eind van de toer tussen de 1e 2 stokjes van de vorige toer) worden gehaakt. Mieke, die de omslagdoek voor ons heeft gehaakt, heeft dit verkeerd gelezen en de stokjes elk apart gehaakt en daardoor ziet de rand er dus anders uit dan de bedoeling is.... (als je al een heel eind bent ga je niet meer uithalen hè) Gelukkig zag het er ook gewoon mooi uit dus geeft het niks!

      Verwijderen
  21. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben beginnend haakster en ben met de omslagdoek begonnen. Na 3 toeren ga ik niet schuin omhooggevallen maar gaan de hoeken naar beneden. Wat doe ik verkeerd?


    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig de omslagdoek ..maar is het ook voor maatje +dus grotere maat 48..
    En kan ik het ook printen via laptop.
    Hoop dat ik het doen ...
    Gr van mij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het mooie van zo'n omslagdoek is dat je hem net zo groot kunt maken als je wilt. Dus aan te passen aan elke maat!

      Verwijderen
  24. Goedemiddag,

    Ik vraag mij af hoe groot jullie de omslagdoek hebben gemaakt (breedte en lengte)
    Alvast bedankt!

    Groet, Marissa

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige doek! Jullie zijn je er wel van bewust dat er copyright op dat patroon zit? En dus niet zomaar geplaatst mag worden openbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is contact geweest met de uitgever van ariadne of het patroon geplaatst mag worden en dat mocht. Ook hebben we hebben er netjes bij gemeld dat dit uit een oude ariadne komt. Dus je kunt rustig haken hoor!

      Verwijderen
  26. Ilove this shawl to bits! Any idea where I can find the chart?The translation to english here sucks and I would so much like to make this shawl! :)

    Thanks/Lotta

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beste Janine en Suzy, ik heb jullie patroon en de grote bol wol voor mijn verjaardag gekregen. Maar ben al een paar keer overnieuw begonnen, omdat ik er toch niet helemaal uitkom. Hebben jullie ook een schema? Ben benieuwd.
    Mvg,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://www.facebook.com/pg/jansusenjansus/photos/?tab=album&album_id=1226157397478125

      Verwijderen
  28. Ik zou ook heel graag het schema hebben. Ik vind de doek echt prachtig, maar ben ook meer van de schema's.Als iemand die heeft tenminste

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik zou ook heel graag het schema hebben. Ik vind de doek echt prachtig, maar ben ook meer van de schema's.Als iemand die heeft tenminste

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat zijn de afmetingen precies als hij klaar is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nelly,
      afhankelijk van je hand van haken wordt de doek iets groter of kleiner... Wij hebben gewoon de bol opgehaakt en komen op ongeveer een meter hoog en anderhalve meter breed...
      Succes!

      Verwijderen
  31. Such a nice blog and i appreciate your all efforts about the loungeseat it's really good work. well done.
    loungeseat

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik heb een vraag en kom er maar niet uit. In toer 10 staat er maak 1 stokje in het midden. Maar ik dat er in het patroon soms 1 stokje gebruikt word en soms 2. Wanneer gebruik ik 1 stokje en wanneer gebruik ik er 2 ?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoeveel draden gebruiken jullie aan de zijkanten ? Van hoeveel cm ?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi. Sorry hoor ,maar op het ene patroon staat van 5 tm 9 herhalen op een andere site 6 tm 10. Ik haak al jaren ,maar dit patroon snap ik helemaal niet.
    Het is geen patroon wat je zo even maakt want het is erg verwarrend .
    Ik moet het helemaal weer uit halen omdat het niet klopt. Voor de zoveelste keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik denk dat dit niet zomaar mag hoor, Pinterest is niet meer gewoon privégebruik, het is heel openbaar... jammer mooie sjaal maar een patroon zo overnemen.... �� ooit van copyright gehoord??

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Maak deze nu voor de tweede keer! Zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...